top of page
Search

נתקלת במכשול - איך תעקפי אותו

Updated: Jan 21, 2022

יש לי פציינטית ושמה יולנד. יולנד היא צרפתיה החיה בפריס.

פגשתי את יולנד בפריס לפני מספר שנים, היא רצתה להגיע אלי לטיפול, אבל כשסיפרתי לה שאת רוב זמני אני מעבירה בתל אביב, היא חשבה שאי אפשר לנהל טיפול באופן כזה, fשאני נמצאת בפריס רק מדי פעם. אני נטיתי לקבל את דעתה.

זמן מה לאחר שפרצה הקורונה התקשרה אלי יולנד. הרי ממילא אי אפשר להפגש עם אף אחד היא אמרה, ומדוע שלא נעשה את הטיפול בסקייפ? בהחלט גם מחשבה זו היתה משותפת לשתינו. והתחלנו את הטיפול בסקייפ.

מה אם כן השתנה? מדוע לא יכולנו לעשות את הטיפול בסקייפ כשלא היתה קורונה ופתאום עם הקורונה זה נהייה אפשרי?

מה פה השתנה? מה קשורה קורונה לטיפול פסיכולוגי?

הדבר היחיד שהשתנה זו החשיבה שלנו. הנסיבות הובילו את החשיבה להיות יותר גמישה ולהתאים את עצמה לנסיבות.

מה היא בכלל גמישות מחשבה? למה לפעמים המחשבה שלנו גמישה ולפעמים לא?

ולמה יש אנשים שמהחשבה שלהם מרגישה לנו מאד נוקשה, כלומר לא פתוחה לרעיונות חדשים ופתרונות יצירתיים?

אפשר שנסתכל על מחשבה כמו שמביטים בשריר, שכאשר השריר עובר תרגול מתמיד, למשל מישהי ששוחה בקביעות, או עוסקת בספורט כלשהו, השרירים שלו יהיו גמישים ומי שאינו משתמש בשרירים שלו הם יהפכו נוקשים. במקרה קיצון מצער של מחלה או שיתוק, השריר הופך ספסטי, נוקשה ומכאיב. בגלל אי השימוש בו.

כושר מחשבה הוא דבר דומה.

מי שעוסק כל הזמן בפתרון בעיות, פתרון סוגיות, שמרבה להשתתף בסיעור מוחות, שמוכן לחשוב "מחוץ לקופסא" כמו שאנחנו נוטים לקרא לזה - קרוב לוודאי יהנה מגמישות מחשבתית.

זו כמובן גם סוגיה חברתית לעתים גם דתית. צריך שיהיה מותר לאדם לחשוב מחוץ לקופסא. ושהדבר לא יאסר עליו, או מחשבה יצירתית מצידו לא תחשב בלתי צייתנית או אסורה.

לא פלא שהרבה רעיונות מבריקים, ברפואה ובמדע נוצרו על ידי פורצי ופורצות דרך שמחשבתם לעתים היתה מוזרה ומאד בלתי מקובלת על ידי הקולגות שלהם. עוד יותר כך, אם הוגי הרעיונות היו נשים.


איך זה קשור אלינו ומה אנחנו יכולות לעשות?

לאשה יש הרבה מצבי קונפליקט בחיים. אשה גם כפופה יותר למוסכמות, לביקורת ולתובענות מצד הסביבה והחברה, מביטים בה, מעירים לה הערות, מדברים מאחורי גבה..

קשה בנסיבות האלו לחשוב באופן יצירתי ועוד יותר קשה לפעול באופן יצירתי. ובכל זאת - זה מה שאת צריכה לעשות. זה מה שאת חייבת לעצמך!

הרבה פעמים נשים כלואות במצבי חיים קשים, רודים בהם, bully - התעמרות מצד בן הזוג אינה דבר נדיר כל כך. זה בולט עוד יותר כאשר האשה עולה על בן הזוג בחכמתה, או משתכרת טוב יותר, הדרך של בן הזוג לא פעם היא להנמיך אותה, כדי שירגיש טוב יותר עם עצמו.

מה אפשר לעשות? הוא לא התכוון. זו היתה רק בדיחה.. תרוצים רבים אנחנו שומעות ומשמיעות, זאת כדי לא להתעמת עם עצמנו בשאלה, למה אני מרשה בכלל שזה יקרה? איך הגעתי לפה? איך אני עוצרת את זה?


גמישות מחשבה היא הכרח. לשוחח עם נשים אחרות, לשמוע דעות שונות, לא רק מנשים שדומות לך או באות מאותו רקע כמו שלך. ההיפך הנכון! הקשיבי לנשים ששונות ממך כדי לאתגר את עצמך, כדי שתבררי לעצמך אם המחשבות שלך תקפות או שאפשר לחשוב באופן חדש שיפתח חלון לכוון של פתרון.

וזה נכון גם לגבי מצבך בעבודה, לגבי ילדייך, וכל סוגיה משמעותית בחיים שלך.

תמיד תשאלי את עצמך, איך אפשר לחשוב באופן שונה. היכן המחשבה שלי תקועה אולי אפילו נוקשה.

לאיזה שינוי את לא מאפשרת לקרות?


יולנד עכשיו יכולה להגיע אלי לטיפול בכל שבוע, למרות שהיא בפריס ואני בתל אביב. מסתבר, שאפשר גם אפשר. מה שהיה בלתי סביר לפני שנים בודדות הפך לסביר ביותר ואפילו הפתרון המומלץ.

וגם כאשר אין קורונה, בסקייפ לא צריך לחפש מקום חניה, לא צריך לאבד על כל שעה פגישה עוד שעה בדרך. זה יותר קל, גם עם הילדים, גם עם העבודה. למגוון הפתרונות נוסף עוד אחד לבחירה. זה מקל על חיינו והופך את הבלתי אפשרי לאפשרי. וזו המטרה האמתית. להפוך דברים לאפשריים!

אל תתני למכשולים קטנים לעצור אותך, הפכי את הבלתי אפשרי לאפשרי!.


bottom of page